Historia

1989 bildades Götaströms Golfklubb och kunde inleda operation medlemsvärvning. Den började bra. Nästan 400 stycken anslöt sig till den nya klubben, som kunde bygga en drivingrange, ett övningsområde och två korthål. Just då, när verksamheten äntligen fått styrfart, började 90-talets lågkonjunktur.

– På den tiden kostade medlemslånen 6.000 kronor och vi förstod, att om vi skulle arrendera hela området av kommunen, skulle det bli så dyrt att vi skulle tvingas höja priset. Samtidigt började nya banor att byggas i vårt närområde, berättar Stig Andersson, initiativtagare, eldsjäl och före detta ordförande.

Den närmaste tiden funderades det mycket över den nybildades klubbens framtid och den stående frågan handlade förstås om pengar. Men varifrån skulle man få dem? Kommunen hade inga medel och golfarnas egen kassa var mer än skral.

När det såg som mörkast ut skingrades emellertid molnen från himlen tack vare möbelfabrikanten Kinnarps vice verkställande direktör, Rolf Johansson, som bestämde sig för att hjälpa golfarna på traven. Resultatet blev att Kinnarps köpte marken och skogen av kommunen för fyra miljoner och dessutom satsade man totalt fem miljoner i bygget av banan. Nio miljoner på ett bräde! Det låter som musik i öronen, men varför?

-1993 hade vi varit här i fem år och kände helt enkelt att vi ville göra något för samhället, personalen samt även kunder och leverantörer. Eftersom det talats länge om en bana beslöt vi att satsa på den, eftersom vi var övertygade om att den skulle ge kommunen ett lyft, berättar Rolf Johansson.

-För en barnfamilj är det tufft med alla utgifter som golfen för med sig så syftet var dels att alla skulle ha möjlighet att vara med för en billig penning, dels att man skulle kunna göra det utan att behöva vara rädd för kommande ekonomiska problem i föreningen.

Tack vare denna oväntade och osjälviska skänk från ovan vändes den hårt prövade klubbens tillvaro och nu gick det undan. Kapitalinsatserna betalades tillbaka till medlemmarna och 1994 var de första nio hålen spelklara. Ryktet om att golfklubben kommit på benen spreds snabbt, nya medlemmar började strömma till och 1996 hade hålen utökats till 18.

Många äldre golfare minns säkert hur ofta och hur länge man, före vägsskyltarnas tid, kunde tvingas leta efter en golfbana. I Götaström behövs egentligen inga skyltar. Banan ligger så nära E4:an att det är omöjligt att missa den och föga överraskande är antalet ”spontangreenfee” stort. Flaggskeppet samt skylten med Kinnarps logo och en stor golfboll vid 13:e green får många att stanna till och spela en rond fastän de egentligen inte hade planerat det.